Arte e ideología en el cine de S. M. Eisenstein

  1. Narváez Torregrosa, Daniel C. 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

Revue:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Année de publication: 2018

Número: 17

Pages: 151-177

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2018.V0I17.5105 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Résumé

Eisenstein, who was born hundred years ago, is considered one of the greatest filmmakers in History. Committed to Bolshevik ideas and as supporter of the October Revolution, he wanted to use film as another vehicle in the awareness of the masses. Although he faced the most orthodox sectors of Stalinism, Eisenstein knew at all times to put into practice a series of theoretical ideas related to sound and color. The implementation of these, not only served for ideological purposes, but also converted their films into authentic works of art. For this, he not only researched in arts and color theory, but also chose to introduce in his work references to other cultures (such as the Kabuki), avant-garde artists (Kandinsky) and musicians such as Prokofiev. The present essay analyzes the connections between Eisenstein and all of them, and specially how he performed these revolutionary ideas.

Références bibliographiques

  • Aumont, J. – Marie, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
  • Aumont, J. (1985). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.
  • Ballò, J. (2000). Imágenes del silencio. Los motivos visuales en el cine.Barcelona: Anagrama.
  • Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
  • Bordwell, D. (1999). El cine de Eisenstein. Barcelona: Paidós.
  • Bresson, R. (1979). Notas sobre el cinematógrafo. México: Era.
  • De Micheli, M. (2001). Las vanguardias artísticas del siglo XX, Madrid: Alianza Editorial.
  • Dumas, A. (2018). La mise en scène théâtrale de Eisenstein. París. Il était une fois le cinema. http://www.iletaitunefoislecinema.com/chronique/1945/la-mise-enscene-theatrale-de-eisenstein
  • Eisenstein, S. M. (Junio – julio 1923). Montaje de atracciones. LEF, (3). Pp. 70-75.
  • Eisenstein, S. M. (1982). Film essays and a lecture. Princeton: Princeton University Press.
  • Eisenstein, S. M. (1986). La forma del cine, Buenos Aires: S.XXI.
  • Eisenstein, S. M. (1990, septiembre). El cine. En La perestroika en el cine. Notas para un ensayo. Cine y más (70), p. 303.
  • Eisenstein, S. M. (1999). El sentido del cine. México: Siglo XXI.
  • Golomostock, I. (1991). L’art totalitaire. Union soviétique-III Reich-Italie fasciste-Chine, Paris: Éditions Carré.
  • Goodwin, J. (1995). Eisenstein, Cinema and History. Chicago: University of Illinois.
  • Kandinsky, W. (2001). De lo espiritual en el arte. Barcelona: Paidós.
  • Lenin, V. I. (1975). Sobre arte y literatura. Madrid: Júcar.
  • Sadoul, G. (1967). Historia del cine mundial. México: Siglo XXI.
  • Vertov, D. (1973). El cine ojo. Madrid: Fundamentos.