La construcción de la identidad competitiva del niño que práctica fútbol prebenjamín

  1. Merino, Abel 1
  2. Arraiz, Ana 1
  3. Sabirón, Fernando 1
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Year of publication: 2019

Volume: 28

Issue: 1

Pages: 89-96

Type: Article

More publications in: Revista de psicología del deporte

Abstract

The increase in extracurricular activities such as football among schoolchildren has involved new ways of capitalizing on the learning that is promoted, with implications for their self-esteem. The purpose of this study is to understand the implications for the young sportsman his participation in this framework, in which he assumes a specific role in the microsystem of the team, on the construction of their identity. An ethnographic case study design is applied through participant observation of 10 under’7 football teams during a school year and semi-structured interviews with their teachers. The analysis of qualitative data shows that the role that players assume incipiently in their teams is oriented toward performance and it has implications on their self-esteem. The expectations of the adult environment affect the way in which the personal success of each player is assessed according to their role. It is discussed the relevance of rethinking the way inwhich sports-training practices are offered in school sports so that expectations converge with the particular potential of each child. Adult sensitization is indispensable.

Bibliographic References

  • Adler, A. y Adler, P. (1994). Observation Techniques. En N. Denzin e Y. S. Lincoln (Eds). Handbook of Qualitative Research (pp. 376–392) Thousand Oaks, CA: Sage
  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Beaud, S. et Weber, F. (1997). Guide de l’enquête de terrain. Paris : La Découverte.
  • Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
  • Fernández, R., Yagüe, J. M., Molinero, O., Márquez S. y Salguero del Valle, A. (2014). Análisis de las diferencias motivacionales entre el fútbol 7 y el fútbol 11. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 47–58.
  • Flick, U. (2007). Introducción a investigación cualitativa (2ªEd). Madrid: Ediciones Morata.
  • García, T., Santos-Rosa, F. J., Jiménez, R. y Cervelló, E.M. (2005). El clima motivacional en las clases de Educación Física: una aproximación práctica desde la Teoría de Metas de Logro. Apunts. Educación Física y Deporte, 81, 21–28.
  • García, L. y García, C. (2006). La autoestima y el aprendizaje de destrezas motoras deportivas en niños de 6 a 8 años. Revista iberoamericana de Psicología del Ejercicio y Deporte, 1(1), 41–68.
  • Gimeno, F. (2003). Descripción y evaluación preliminar de un programa de habilidades sociales y de solución de problemas con padres y entrenadores en el deporte infantil y juvenil. Revista de Psicología del Deporte, 12, 67–79.
  • Glaser, B. y Strauss, A. (1967). %e discovery of Grounded theory: Strategies for qualitative research. New York, NY: Aldine Publishing.
  • Isorna, M., Ruiz, F. y Rial, A. (2013). Variables predictoras del abandono de la práctica físico-deportiva en adolescentes. Cultura, Ciencia y Deporte: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 23. 93–102.
  • Kvale, F. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
  • LaPrade, R.F., Agel, J., Baker, J., Brenner, J.S., Cordasco, F.A., Côté, J., … Provencher, M.T. (2017). AOSSM Early Sport Specialization Consensus Statement. Orthopaedic Journal of Sports Medicine, 4(4). doi: 10.1177/2325967116644241
  • Levey, H. (2013). Playing to win: Raising children in a competitive culture. Berkeley, CA: University of California Press.
  • Malina, R.M., Pena, M.E., Eisenmann, J.C., Horta, L., Rodrigues, J. & Miller, R. (2000). Height, mass and skeletal maturity of elite Portuguese soccer players aged 11-16 years. Journal of Sports Sciences, 18(9), 685-693.
  • Merino, A., Arraiz, A, y Sabirón, F. (2016). Family involvement in under 7s school football in La Rioja: interests, motivations, roles and family dynamics. Sportis Scienti"c Technical Journal, 2(1), 58–76.
  • Merino, A., Arraiz, A, y Sabirón, F. (2017). La adherencia del entorno familiar en el fútbol prebenjamín: un estudio de caso. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 12(1), 139–148.
  • Merino, A., Sabirón, F. y Arraiz, A. (2015). Análisis del escenario de competición en fútbol prebenjamín: Un estudio de caso. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 26–32.
  • Montero, A. (2013). Dinámicas familiares y procesos de socialización en el deporte en edad escolar (Tesis Doctoral). Universidade da Coruña, La Coruña.
  • Navarrón, E., Godoy, D., Vélez, M., Ramírez, M.J. y Jiménez, M.G. (2017). Implementación de una intervención psicológica en fútbol base, satisfacción subjetiva de los deportistas y experiencias de pasión, competencia percibida y compromiso deportivo en relación con la intención de práctica futura. Revista Iberoamérica de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 12(1), 59-69.
  • Ommundsen, Y. y Vaglum, P. (1991). 'e in*uence of attributional style on the soccer‐related self‐esteem and persistence in soccer of young boys. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 1(1), 45–50.
  • Ortín, F. J. (2009). Los padres y el deporte de sus hijos. Madrid: Pirámide.
  • Pietro, M., Domenico, T. y Mazzeo, F. (2016). 'e drop-outs in young players. Journal of Physical Education and Sport, 16, 1242–1246.
  • Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográ"ca en Ciencias Sociales. Zaragoza: Mira.
  • Salinero, J. J., Pérez, B., Burillo, P. y Lesma, M.L. (2013). El efecto de la edad relativa en el fútbol español. Apunts. Educación Física y Deportes, 114, 53–57.
  • Stake, R.E. (1999). Investigación con estudio de casos (2ª Ed.). Madrid: Morata.
  • Taylor, S. J., y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos en investigación: la búsqueda de signi"cados. Buenos Aires: Paidós.
  • Usán, P., Salavera, C., Murillo, V. y Megías, J. J. (2016). Relación entre motivación, compromiso y autoconcepto en adolescentes: estudio con futbolistas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 199–210.
  • Veroz, R. (2015). Análisis comparativo del desarrollo de valores socio-educativos en competición de fútbol en iniciación (Tesis Doctoral). Universidad de León, León.