Programa escolar en educación secundaria con menores infractores
- Nuria López Roca
- María Fernández-Hawrylak 1
- Jesús Soldevila Pérez 2
- Joan Jordi Muntaner Guasp 3
-
1
Universidad de Burgos
info
-
2
Universitat de Vic
info
-
3
Universitat de les Illes Balears
info
ISSN: 0120-3916
Year of publication: 2021
Issue: 82
Pages: 15-36
Type: Article
More publications in: Revista colombiana de educación
Metrics
Cited by
SCImago Journal Rank
- Year 2021
- SJR Journal Impact: 0.222
- Best Quartile: Q3
- Area: Education Quartile: Q3 Rank in area: 965/1381
CIRC
- Social Sciences: D
Scopus CiteScore
- Year 2021
- CiteScore of the Journal : 0.6
- Area: Education Percentile: 23
Dimensions
(Data updated as of 12-04-2023)- Total citations: 0
- Recent citations: 0
Abstract
Education is, along with family, the essential pillar in the processes of those who havecommitted offences and therefore have left prematurely the ordinary educationalsystem. In this text, we describe the teaching program that the educational team ofa high school in Palma de Mallorca (Spain) is developing, in order to reincorporatethose juvenile offenders who have to serve judicial final or precautionary measuresconfinement to the school in social reference contexts. A continuous effort is madeinside the Program, to provide educational, social and emotional tools, where theminors and their parents’ satisfaction with the program, highlights the educationalsuccess of these students, both from the point of view of schooling and of promotion.In addition, minors and their families value this proposal positively. Education mustabandon the supporting, therapeutic and compensatory determinants that place it ina perspective of personal failure, where it should be open to proposals that contain arelative vision of educational success appropriate for each of the students, in order toempower them towards positions of self-esteem and empathy on their own trainingprocess. The term success must be understood from a global perspective and shouldnot be linked to the concept of academic performance.
Bibliographic References
- Ainscow, M. (1995). Necesidades especiales en el aula. Madrid: Unesco-Narcea.
- Ainscow, M., Booth, T., y Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. New York: Routledge.
- Ainscow, M., y Messiou, K. (2018). Engaging with the views of students to promote inclusion in education. Journal of educational Change, 19, 1-17.
- Barton, L. (2009). Estudios sobre discapacidad y la búsqueda de la inclusividad: Observaciones. Revista de Educación, 349, 137-152.
- Blanco, R. (2008). Marco conceptual sobre Educación Inclusiva. Taller dentro de la 48ª reunión de la Conferencia Internacional de Educación “La educación inclusiva: el camino hacia el futuro” (pp. 5-14). Ginebra. 25 a 28 de noviembre 2008. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf
- Booth, T., & Ainscow, M. (2002) Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE). Recuperado de https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf
- De Andrés, P., y Fernández-Hawrylak, M. (2015). Éxito escolar en Educación Básica: Trabas y posibles soluciones. En S. Rodríguez, M.J. López, y T. Ambrona (Eds.). Diferentes perspectivas de la educación del Siglo XXI, cap. X (pp. 125-139). Burgos: ASIRE Educación – Diputación Provincial de Burgos.
- Decreto por el cual se regula la atención a la diversidad y la orientación educativa en los centros educativos no universitarios sostenidos con fondos públicos (Decreto 39/2011, 29 de abril). Boletín Oficial de las Islas Baleares, núm. 67, 2011, 5 de mayo. Referencia: 9806. (Corrección de errores: BOIB, núm. 78, 2011, 28 de mayo. Referencia: 11914).
- Decreto por el que se crea el IES Can Balo, en el Pont d’Inca, en el término municipal de Marratxí (Decreto 25/2017, 19 de mayo). Boletín Oficial de las Islas Baleares, núm. 62, 2017, 20 de mayo. Referencia: 5230.
- Decreto por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en las Islas Baleares (Decreto 34/2015, 15 de mayo). Boletín Oficial de las Islas Baleares, núm. 73, 2015, 16 de mayo. Referencia: 8751.
- Echeita, G., Simón, C., Verdugo, M.A., Sandoval, M., López, M., Calvo, I., y González, F. (2009). Paradojas y dilemas en el proceso de inclusión educativa en España. Revista de Educación, 349, 153-178. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re349/re349_08.pdf
- Fernández-Campoy, J.M., Aguilar-Parra, J.M., Domínguez, J.C, Rueda-Rosas, P., y Lozano, M.C. (2017). La relevancia de los programas educativos y formativos como elementos favorecedores del proceso de reinserción social y laboral de los menores infractores. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 405-415.
- Gimeno, J. (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata.
- Instrucción del Director General de Innovación y Comunidad Educativa por la que se regula el funcionamiento del IES Can Balo en los centros docentes sostenidos con fondos públicos durante el curso 2018-2019 (Instrucción 20/18, 1 de septiembre).
- Jordán, J.A. (2015). La responsabilidad ética-pedagógica de los profesores-educadores: una mirada nueva desde Max van Manen. Revista Española de Pedagogía, 261, 381-396.
- Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) (Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre). Boletín Oficial del Estado, núm. 295, 2013, 10 de diciembre. Referencia: BOE-A-2013-12886.
- López, N., Fernández-Hawrylak, M., Soldevila, J., y Muntaner, J.J. (2018). El trabajo con familias de menores infractores: elemento clave en el proceso inclusivo. Revista Aula Abierta de la Universidad de Oviedo, 47(2), 159-166. doi: https://doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018
- Luna, E., Monllaó, E., Palou, B., Panchón, C., Sandín, MP., y Tapias, M.A. (2018). L’aprenentatge servei com a innovació metodològica a medi obert. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.
- Mampaso, J., Pérez, F., Corbí, B., González, M.P., y Bernabé, B. (2014). Factores de riesgo y de protección en menores infractores. Análisis y prospectiva. Psychologia Latina, 5(1), 11-20.
- Palacios, A., y Romañach, J. (2006). El modelo de la diversidad: La Bioética y los Derechos Humanos como herramienta para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Santiago de Compostela: Ediciones Diversitas.
- Pérez, A. (2017). Model d’intervenció socioeducativa per millorar el rendiment acadèmic dels adolescents tutelats i residents en centres de protecció. Butlletí d’Infancia, núm. 102.
- Poch, R., y Zaplana, T. (2017). Factors protectors i de risc que incideixen en les trajectòries educatives dels menors i joves interns als Centres Educatius de Justícia catalans. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.
- Pujolàs, P. (2008). 9 Ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
- Resolución 45/112 de la Asamblea General de las Naciones Unidas “Directrices de las Naciones Unidas para la prevención de la delincuencia juvenil (Directrices de Riad)” (14 de diciembre de 1990), disponible en: https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/preventionofjuveniledelinquency.aspx
- Stainback, S., Stainback, W., y Moravec, J. (1999). Un currículo para crear aulas inclusivas. En S. Stainback, y W. Stainback (Coords.), Aulas Inclusivas (p. 83-102). Madrid: Narcea.
- Wehmeyer, M.L. (2009). Autodeterminación y la Tercera Generación de prácticas de inclusión. Revista de Educación, 349, 45-67. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_03.pdf