Enseñanza de la historia, identidades culturales y conciencia iberoamericana en los libros de texto españoles para educación primaria
- Ortega Sánchez, Delfín 1
- Rodríguez Lestegás, Francisco 2
-
1
Universidad de Burgos
info
-
2
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 2444-0043
Año de publicación: 2017
Título del ejemplar: Enseñanza de la historia, análisis de libros de texto y construcción de identidades colectivas
Número: 6
Páginas: 279-318
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Historia y Memoria de la Educación
Resumen
This article analyzes the curricular treatment of Ibero-American history and the construction of an Ibero-American consciousness in Spanish primary education social studies textbooks. From inclusive and intercultural perspectives, the study approaches the mechanisms of consolidation and strengthening of the Cultural Ibero-American Space in the educational realm. It examines the historical and iconographic school narratives by means of the design, validation and application of five instruments for the data collection, analysis and evaluation, integrated into five categories of analysis: I. Identification and iconographic classification, II. Ordering and iconographic function, III. Historical narrative and cultural identity, IV. Activities and cultural identity, V. Validation. The results confirm the solid adoption of Eurocentric and hegemonic perspectives resulting from the absence of any real capacity for integrating social, cultural and historical contents or working towards to the consolidation of a Cultural Ibero-American Space or the construction of an Ibero-American cultural identity. The results report of the solid adoption of eurocentral and hegemonic perspectives opposite to the eloquent absence of a real of integration capacity of social, cultural and historical contents orientated to the consolidation of the Cultural Ibero-American Space and the construction of the recognized Ibero-American cultural identity
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